Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 

 
 
A költözés


Végre elérkezett ez a nap is. Hosszú huzavona és tervezgetés után (vajon lefér az asztal a padlásfeljáron vagy sem ???) sikerült három bútorszállításban tapasztalt munkatárssal alig több, mint 1 óra alatt lehozni 5 elemet. Igaz, hogy előtte már alaposan előkészítettem, szétbontottam a kábelezést, leszedtem azokat az tereptárgyakat, amik az illesztési pontokon helyezkedtek el, valamint amelyek nem voltak kellően lerögzítve. A lábak lecsavarozása után minden elem az oldalára fordítva, óvatos játékkal, de biztonsággal lekerült. Ritkán dicsérem magam nyilvánosan, de most jól esik leírni, hogy tökéletes precízséggel lett minden leragasztva, rögzítve az asztalra, sokszor majdnem fejtetőre állítva sem szabadult el semmi... Összességében a pakolás, teherautón szállítás viszontagságai sem okoztak semmilyen kárt. Még három elem maradt összesen a padláson, remélem azok is hasonlóan, problémamentesen megérkeznek új helyükre.

 
 
2010. júliusában az összes elem átkerült, sikerült veszteségek nélkül megmenteni a további elemeket is az utókornak. Egyedül a spirál lett szétbontva, egyrészt mert itt már nem lesz rá szükség, másrészt méretei miatt amúgy sem lehetett volna egyben lehozni. Az összeállítás előtt, tanulva a padláson elkövetett hibámból, először a háttér elkészítését vettem célba. A poszter ragasztás vagy festés dilemma közül utóbbi került ki nyertesen. A poszter felragasztása a göcsörtös és egyenetlen fal miatt különös nehézségekbe ütközött volna, nem is beszélve a nagy felületre szükséges képek áráról. A pince falának 80 cm magas sávja lett simára leglettelve, előbb kékre, majd festékszórópisztollyal fehér felhőmintásra festve. A végeredmény véleményem szerint első osztályú lett, a bátrabbak maguk is elkészíthetik, én szakember segítségét vettem igénybe. A teljes felület festése anyaggal, munkadíjjal végül 2 délelőttbe és 30 ezer forintba került (kb. 20 méter hosszú felületről van szó), ha valakinek megtetszik, a festőmester telefonszáma a "szerkesztőségben" megszerezhető. Fényképezőgéppel a kezemben elfogott harci kedv, kíváncsi voltam, hogy mutat majd a háttér az asztal mögött, így készítettem pár makro felvételt is.
 
 

 
   
   
   
   
   
   

marTRAIN

 

marTRAIN

 
 


Az új terv: bal oldalon és alul a hegyoldalba befutó és a vidámparkhoz vezető, már meglévő vágányok, középen az újjátervezett spirál. A jobb alsó dupla vágány a tárolóvágányokra vezet, amely 20 cm-rel kerül a vidámpark alá.

 


Átköltöztetett és megduplázott központ. Megszűnt a korábban PC házban tárolt rendszer, minden szükséges elem a trafókon és a vezérlést támogató laptopon kívül az asztalokon kapott helyet.



Új kábelek, új bontható csatlakozások az elemek találkozásainál. A vezérlést gerincét képző adatbuszok és tápvezetékek az összes elemen át kell, hogy haladjanak.

 

Az album megtekintéséhez kattintson a képre !
Régi és új találkozása. Új keret, új spirál, új vágányok. Az alsó spirál építése képekben.10 mm-es rétegelt lemez alap, 3 mm parafa ágyazat. Az eddigi csonkavágány bekötése, új alagútbejárat készítése.
 

Kattintson a képre
Nemsokára már valóban rejtve lesz
 

Nagyításhoz kattintson a képre
Hamarosan a forgalom is megindul
 



Egy, a netről levadászott képek közül. Reggeli csapatgyűlés, "bemelegítés" után. A csapat nem teljes, azt azonban mindenképp el kell mondanom, hogy a szervezők és a résztvevő kiállítók személyében rendkívüli embereket ismertem meg. Az ebből fakadó hangulat és jókedv a teljes kiállításra jellemző volt.

 
Az újjáépítés

2011.09.07.
A tavalyi költözést követően belekezdtem az elemek összeállításába, azonban a SPUR 1-es modulok építése miatt közel egy évig ismét sorsára hagytam az asztalt. Augusztus 20-a után azonban újra nekiálltam rendbe tenni a dolgokat, szeretnék mihamarabb elérni arra a szintre, amikor újra benépesedik vonatokkal az asztal és megindulhat a forgalom.
Plusz motivációt adott, hogy október végére beadtam a derekam egy nagyszabású kiállításon való részvételhez. Az asztal építésével töltött 10 év során először lesz publikus helyen látható az egész alkotás:

http://www.flexmodell.hu/

Készült pár új terv is a továbbépítésről, figyelembe véve a rendelkezésre álló helyet és körülményeket, addig viszont még a meglévő elemekkel is rengeteg munka vár rám. Mindamellett, hogy a szétszereléssel, költözéssel járó sérüléseket, károkat ki kell javítanom, a legfontosabb, hogy az eddig spirálként funkcionáló hegyvidékes elem átépítésével az asztalt L alakban meg kell törnöm. Az eddigi 3 emeletes spirál értelmét veszítette, így ez már a költözés előtt szét lett szerelve. Az elemen megmaradt - igaz leszerelve - a hegytetőn lévő 2 vágányos kisállomás (St.Noemi), valamint az alagútbejáratokkal, növényekkel tűzdelt hegyoldal. Ezt az elemet kell úgy újjáépítenem, hogy a 90 fokkal elfordított vidámparkos elemekkel, valamint a rejtett tárolóval az összeköttetést sarokelemként biztosítsa.
A tereprendezés mellett a vezérlés alapos átépítése mellett döntöttem, ebben a Keszthelyen szerzett közel 4 évnyi tapasztalaim és az ott levont tanulságok motiváltak. Hasonlóan az ott alkalmazott technológiához, a vezérlés ketté lett osztva, egymástól teljesen független központtal, külön betálplálással és visszajelzéssel újrakábeleztem az összes elemet. Az egyik központ - a vágányokon keresztül - a vonatok, míg a másik a kitérők, jelzők, egyéb eszközök, dekóderek vezérléséért felelős. A két központ összehangolt működését a TrainController 5.8-as verziójú szoftvere biztosítja. Korábban itthon és Keszthelyen is problémák merültek fel abból, hogy egy központ nem tökéletesen látta el a komplex vezérlést, parancsok, utasítások vesztek el a semmibe. Az okát nem tudom, de tény, hogy ez a hibajelenség fennállt. Ennek megoldására iktattam be egy második vezérlőegységet, így az ilyen jellegű zavarok, hibák száma szinte nullára redukálódott. Másik nagy problémával akkor szembesültem, amikor szét kellett bontani az asztalt. A vezetékek ugyanis csak részben lettek bonthatóvá téve, sok esetben ezeket csak szétvágni tudtam. Most, tanulva a hibámból, az egyes elemek közötti kapcsolatokat bonthatóvá tettem, így egy esetleges következő szétszerelés és összerakás már kisebb munkával és károkozással kivitelezhető, ezenfelül az egész rendszer átláthatóbb lett.
A sarokelem vázának nagy része is újraépült, ugyanis most nem emelni, hanem süllyeszteni kell 10 cm-t a pályán ahhoz, hogy a tárolópályaudvar elférjen a felette lévő vidámparkos elemek alatt.

2011.09.19.
A spirál kijáratához csatlakozik a tárolópályaudvar. Az összeillesztés megtörtént, azonban a rendelkezésre álló hely 80 cm-rel rövidebb, mint amennyire a tárolónak szüksége lenne. Így a tároló utolsó elemét szét kellett szednem és visszavágni a hosszából. Ebből adódóan a vágányok kijárati oldalát is át kellett rendezni, valamint újraépíteni a visszafordító hurkot. Kiváltottam az eddig használt LENZ hurokmodult, helyére a sokkal stabilabban és alapvetően más működési elven működő Littfinski KSM-SG hurokmodult kötöttem be. A tárolópályaudvar behelyezését követően a vidámparki állomást az alagútbejárattal összekötő rámpa készül, továbbá a többi asztalelem is kezd a helyére kerülni. Négy év szünet után öröm volt látni, ahogy a vidámpark fényei felgyúlnak és a játékok újra működésbe lépnek.

2011.11.02.
Úgy terveztem, hogy az újjáépítés, átalakítás minden mozzanatát (hűen magamhoz) alaposan dokumentálom itt. Azonban a gödöllői kiállítás nyitásának időpontja vészesen közeledett és napról napra csak azt konstatáltam magamban, hogy nagyon messze van még az elvárt állapot. Így a munka feszített tempóban folyt, a fényképezőm meg csak várta a sarokban, hogy egy-egy munkafázis végeztével akcióba léphet. Aztán hajnal 1-2-3 órakor, amikor véres szemekkel felbotorkáltam aludni a pincéből, megbeszéltem magammal, hogy erre se időm, se energiám nincs most. Végül kisebb-nagyobb hiányosságokkal, de összeállt minden, rendben lezajlott a kiállítás. Gondoltam, majd nyugisabb napokon fotózgatok, dokumentálok. Csak épp a gépem felejtettem itthon minden reggel... Így esett, hogy az asztal első nyilvános szerepléséről egy darab saját fotóm nincs. Kénytelen vagyok azoknak a modellezőtársak fotóira, videoira hagyatkozni, akik meglátogatták a kiállítást és véleményüket, benyomásaikat, képeiket megosztották az interneten:
http://www.vimav.hu/blog/blog1110.html
http://sgab344.hu/dumalada.htm (2011.október)
http://blog.trainmodeller.hu/ (2011.október)
http://iho.hu/hir/a-minosegi-vasutmodell-kiallitas-111021

Végül Tóth Gábor és az iho.hu jóvoltából mozgókép is megörökítette a kiállított asztalokat:
http://iho.hu/hir/godolloi-vasutmodell-kiallitas-111028
Fotó: Jermann Kálmán IHO.HU
Fotó: Jermann Kálmán, www.iho.hu