Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 

 
 
Digitális terepasztal
építés
marTRAIN módra A-Z-ig... 5.rész

"Mi van, ha nem áll át a váltó?"

Ezt a kérdést sokszor megkaptam már laikusoktól és modellezőktől szintén. Kedvenc Markos-Nádas idézetem jut eszembe:
"...a kerecsendi kettes már bent állt a vágányon, a kamion meg csak jött. Mit tudtam tenni? Bementem és szóltam a többieknek, jöjjenek, mert ekkora balhét rég láttak!..."
Azért ennyire nem veszélyes a helyzet, főleg, ha az előző részben bemutatott LS100-as dekódert használjuk, ez ugyanis feedback-kel, azaz visszajelentő modullal rendelkezik. A dekóder a központ felé visszajelez, hogy az átállás megtörtént vagy sem. Sőt, ha kézzel, manuálisan állítjuk át az állítóművet, akkor a képernyőn is megváltozik a kitérő irányát jelző ikon. Az LS100-as dekóder 4 db mágneses, vagy 4 db végálláskapcsolós motoros állítóművet tud kezelni. Az előző részben bemutatott RS8-as visszajelentő modulnál kitárgyalt címzést kell ennél is elvégezni, azzal a különbséggel, hogy az LS100-as 4, egymást követő címet fog felvenni. (1-4,5-8,9-12,stb...). A programozás szintén nyomógombbal végezhető, ha pl.7-es címet adunk ki neki, akkor az 5-8 tartományt fogja felvenni címként. Figyeljünk rá, hogy a már meglévő foglaltságérzékelők címeivel ne legyen azonosság. Természetesen olyan dekóderek használatánál sincs világvége, amelyek nem rendelkeznek visszajelzéssel, polarizált kitérők használatánál, ha valamiért nem áll át az állítómű, a ráhaladó szerelvény rövidzárlatot okoz, ilyenkor a központ zárlatvédelme leold és kikapcsol a rendszer. Ilyenkor kénytelenek leszünk a szerelvényt pár centimétert visszahúzni és orvosolni a hibát: vagy újra kiadni az átállítási parancsot, vagy kézzel, manuálisan átállítani a kitérőt a helyes irányba.
De mi is az a polarizált kitérő?
Függetlenül attól, hogy analóg vagy digitális a pályánk, gépi vagy kézi vezérléssel dolgozunk, mindenképp érdemes a kitérők szívdarabjait polarizálni. Az oldalt látható rajzok segítenek ennek megértésében, lényeg, hogy a kitérők állásának megfelelően, helyes polaritású betáplálást adunk egy harmadik vezeték beillesztésével a szívdarabnak, azaz a középső sínszálaknak. A polaritásváltlás a kitérő átállásának ideje alatt kell megtörténjen, azaz, amikor a középső két "nyelv" egyik oldalhoz sem ér hozzá. A síngyártók némelyike (Pl.Roco) eleve beépíti a kitérőibe a polaritáskapcsolás lehetőségét, sőt az ezekhez használható gyári állítóművek önmaguk képesek arra, hogy az átállás ideje alatt a folyamatot véghez vigyék. A biztonságos üzemhez, a kitérők megfelelő tápellátásához elengedhetetlenül szükséges a kitérők polarizálása, ezért érdemes azokat a kitérőket és állítóműveket is átépíteni, kiegészíteni, amik eredetileg erre nem alkalmasak.
Az asztaltervem újfent gazdagodik pár adattal, a zöld számokkal jelölt címekkel felprogramozott dekóderek is a helyükre kerülnek. Itt az alapvető fizikai pályaépítés befejeződik, helyére kerültek a vágányok, a foglaltságérzékelők és a kitérőket vezérlő dekóderek. Ezek közös adatbuszon (J,K,R,S) összefűzve a központhoz kapcsolódnak. A pálya készen áll a PC bevetésére. Mivel 2015.végén belefogtam egy új asztal építésébe, így a programozási részeket nem itt, hanem az asztal építésével együtt haladva mutatom be.