ROCO 42615 fordítókorong digitalizálása és vezérlése PC-vel

Sajnálatos módon a Roco cég a digitális fejlesztései közül kifelejtette az egyébként igen jó vezérléssel rendelkező fordítókorongját. Némi barkácsolással azonban könnyedén digitalizálható a szerkezet.

Magán a fordítókorong alatt lévő nyáklemezen a fogaskerekeken és az érintkezőkön kívül egy mozgatómotort helyeztek el, valamint egy fékrudat, melyet egy elektromágnes húz be vagy enged ki. Ez a fékrúd kiengedett állapotban a motor tengelyébe mart pontokba bele tud akadni, így megakadályozza, hogy a lassuló motor tehetetlenségénél fogva továbbforogjon a kellő helyzetnél. Minden más vezérléshez szükséges technikát a kézivezérlőbe helyeztek el, melyet egy 8 eres kábel köt össze a fordítókorong paneljával.

Az alábbi képen a kézivezérlőben található nyáklap hátsó oldala látható

A fordítókorong mozgási irányát a fordítógomb feletti mikrokapcsoló szabályozza

A vezérlőgomb úgy van kialakítva, hogy elfordítása esetén a mikrokapcsolót jobb vagy bal oldali állásba átbillenti. A fordítási mozgást a két oldalon elhelyezkedő csúszóérintkezők elmozdítása indítja be. Ha elfordítjuk a gombot, egyrészt beállítjuk a menetirányt, másrészt bontjuk a gomb két oldalán lévő félkör alakú sáv között fennálló áramkört. Iyenkor a nyáklap másik oldalán elhelyezkedő relén keresztül a motor megfelelő polaritású áramot kap és ezzel egyidőben a fékretesz kinyit. Ilyenkor ha alaphelyzetbe visszaengedjük a gombot a mozgási folyamat nem áll meg. A megállást a fordítókorong hídjára szerelt két érintkezőrugó indikálja, melyek a bekötővágányok közepén elhelyezkedő érintkezőkhöz hozzáérve a kapcsolórelét működésbe hozzák. Ilyenkor a relé a motort áramtalanítja és kioldja a fékreteszt. Ezzel a nyakatekert technikával a fejlesztőmérnökök elérték azt, hogy bármilyen terhelés mellett a híd századmilliméter pontosan ott álljon meg, ahol kell neki. Abban az esetben, ha a kapcsológombot folyamatosan elfordított helyzetben tartjuk, a fordítási folyamat nem áll meg, hanem megállás nélkül átlépi az adott 'állomást'.

Ezután következzen az átalakítás a LENZ digitaláis rendszeréhez:

Első lépésben el kell távolítani a fordítógombot és a mikrokapcsolót

A mikrokapcsoló helyére egy 3 eres ROCO kábelt forrasztottam. A csúszóérintkezők által lefedett területre szintén forrasztottam 1-1 kábelt.

Ezeket a kábeleket 2 db ROCO 10019-es relé segítségével az alábbi ábra szerint kötöttem be egy LS100-as dekóder 2 végpontjára.

Így a felső relé az irányváltásról, az alsó az indítóáramkör nyitásáról-zárásáról gondoskodik.

A TrainController programban két váltókapcsolót (toggle switch) kellett létrehozni a mozgatáshoz.

A világoskék ikonú az irányt, a zöld az indítást vezérli. Beállításuk az alábbiak szerint történt:



A folyamat automatizálása egy flagman létrehozásával egyszerűen megoldható. Egyedül azt kell a beállításnál kimérni, hogy a kívánt 'állomás' eléréséhez mennyi időre van szükség és ezt a DELAY parancs mellett millszekundban megadni.