Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 

 
 
Digitális terepasztal
építés
marTRAIN módra A-Z-ig... 3.rész

"Honnan tudja a vonat, hogy hol lassítson és hol álljon meg???"

Nem a vonat tudja, hanem a számítógépes program. Na, azért ez ennyire nem egyszerű. Ehhez kellenek a szakaszok. Nézzünk egy tipikus alapesetet, egy kétirányú átmenő vágányt. A vágányt 3 különböző szakaszra kell szétbontani. Az ábra szerint a a két piros szakasz lesz a menetiránynak megfelelő stop szakasz, a középső sárga szakasz mindkét irányba a lassító szakasz. A mozdony mozgási sebességét az alsó görbe szemlélteti. A balról bahaladó mozdony első tengelye belép a bal oldali piros szakaszba. Itt még nem történik semmi, mivel ez a másik irányból számít stop szakasznak. Következő a sárga mezőbe való belépés, ahol a mozdony egyenletes lassításba kezd, majd a jobb oldali piros mezőbe az első tengely belépése kiváltja a megállást. Tehát a pályát kell aszerint kiszakaszolni, hogy ezeknek a funkcióknak lehetőséget biztosítson. H0-ás méretben a stop (piros) szakaszok hosszának legalább 30 cm-nek kell lenniük, azonban ha lehetőség van rá, érdemesebb 40-45 cm-t ráhagyni. Mindhárom szakasz egymástól elszigetelten, külön betáplálással kell rendelkezzen, ezek a betáplálások közvetlen egy-egy foglaltságérzékelőbe futnak be. Ezek fogják a már említett igaz-hamis jelzéseket a központon keresztül a számítógép felé visszajelenteni. Ez alapján az elv alapján az egész pálya szakaszolását meg lehet tervezni és a szigetelések kialakításával, valamint a betáp kábelek behelyezésével rögzíthetőek a sínek. Érdemes megemlíteni a kábelezés szisztémáját is. Mivel az általam használt Roco sínrendszer gyári papucsain kék és sárga vezetékek futnak, így a saját magam számára kialakított színrendszerben a "K" pólus a kék színű vezetékkel, a "J" pólus a sárga színű vezetékkel lett kiépítve. A kiépítésnél ügyeljünk arra, hogy a két sínszál színhelyes betáplálása ne cserélődjön fel. Azaz a déli részen alul kékre ("K") kötött sínszál az északi részen már a felső sínszálat jelenti !
A jobb oldali rajzon látható az egész pálya szakaszokra történő felbontása. A szürke színnel jelölt váltómezők nem fognak funkcióval rendelkezni, ezeken a vonatok csak áthaladnak, így ezek egy közös betáplálást kaphatnak. Az asztal így 34 db szakaszra lett bontva. Ha a kiépítéssel végeztünk, felül a szigetelőpapucsokkal szétdarabolt síneket, alul 34 pár sárga-kék vezetékpárt látunk.