(fotó: Kadocsa Gyula)
2013.11.10.
A LiveSteam pálya 2011-es elkészítése óta is szervesen részt veszek az asztal üzemeltetésében, legalábbis, amikor kikerül az otthoni környezetéből és kiállításokon kerül bemutatásra. A kiállítások mindamellett, hogy a látogatóknak látványosság, egyben a www.schienendampf.com internetes fórum tagjainak találkozóhelyei is. Mondhatjuk, ilyenkor mi adjuk a játszóteret, a többiek hozzák a játékokat, a látogatók pedig élvezik a látványt... A LIveSteam sajátossága, hogy a gázzal felfűtött gőzgépek, hasonlóan a nagytestvéreikhez, folyamatos víz- és gázutánpótlással tudnak csak a hajtáshoz elegendő gőzt termelni, így 5-10 percnyi játék után pótolni kell az apró tartályokból kifogyó desztillált vizet és PB gázt. A gépek összetettsége, komplexitása már már a fizika határait súrolják, így gyakoriak a meghibásodások, eltömődések. Mivel a felfűtés is önmagában egy hosszabb folyamat, így sokszor előfordult, hogy a pályán lévő 2-3 felfűtött gép egyszerre állt meg (vasutasnyelven fekve maradt :-) ) és a pálya hirtelen üresen maradt. Ez egy klubnapon különösebben nem lenne probléma, de a kiállításokon a látogatók fizetnek azért, hogy lássanak is működő gépeket, nem csak álldogáló kocsikat, mozdonyokat. Már önmagában ezek a helyzetek is bosszantottak, nem szeretek magyarázkodni az asztal mögül, hogy ez nem az a klasszikus "villanyvonat", ezt nem én irányítom, nem tudom a vonatokat elindítani, mert ezek nem árammal mennek, a PC-s pult előttem pedig csak a váltóutak, jelzők állítására szolgál. De a legfőbb indok mégiscsak az volt, hogy 3 napig nézni, ahogy rajtad kívül mások játszanak.... hogyismondjam: na nehogy már én ne tudjak ebbe bekapcsolódni... A gőzvilág, bár nagyra értékelem és tisztelem, különösebben nem vonz. Kellett hát egy mozdony, ami nem a sínekből veszi az áramot, ez ugyanis nem lett kiépítve sehol, ha lenne sem lenne sok értelme, mert a gőzgépekből folyamatosan csöpögő olaj, víz, stb. 10 perc alatt szennyezi össze a sínszálakat. Ha már lúd, akkor legyen kövér, legyen hangja, világítson, sőt füstöljön is, hogy ne maradjon szégyenben a pöfögő gőzösök között. Előnye, hogy bármikor bevethető, ha a pálya hirtelen üresen marad, látványos és izgalmas tud lenni egy dízelvontatású szerelvény is. Ha pedig tele van a pálya működő gőzgépekkel, akkor lehet vele tolatgatni az állomáson, kocsikat rendezgetni, játszani.
Alapnak egyik kedvenc dízel gépem, a német 218-as sorozat beige-vörös festésű, Piko G méretű analóg modelljére esett a választásom, egyrészt, mert kedvező áron jutottam hozzá egy osztrák kereskedőnél, másrészt a beépíteni kívánt technikák közül a Massoth cég szép palettát kínál jelenleg is ehhez a típushoz.
A hozzávalók tehát:
- 1 db 6 cellás, 22,2 voltos, 3500 Ah LI-ION akkumulátor, mely a mozdony alvázának közepén kapott helyet
- 1 db Massoth eMOTION XLS hangdekóder, mely a mozdonyház B fülkéje mögött a tetőpanelhez lett csavarral rögzítve. A hozzá tartozó Visatron hangszóró a mozdony alján, a gyárilag kialakított helyre tökéletesen bepasszolt, itt átalakítani semmit sem kellett hozzá.
- 1 db Roco multizentrale PRO rádiós vezérlőközpont, mely az új Z21 megjelenésével szerencsére jó áron beszerezhető volt a használtpiacon. Fleischmann felirattal 2013-ban újonnan is rendelhető. A központ a doboza nélkül, nyáklapjának oldalából fél centit levágva befért a mozdonytest dekóder alatti szekciójába, így mozdonyon belül már meglett a táp, a DCC központ és a hangdekóder is.
- Az élmény fokozása érdekében szintén a Massoth által gyártott, dízel- és gőzmozdonyokhoz egyaránt használható, pulzáló, dekóder által kivezérelt dinamikus füstölőt is beépítettem az A.oldali fülke mögötti, eddig még szabad boxba, melyhez a tető kipufogónyílásait át kellett fúrni és egy, a hangdekóderhez és a nyíláshoz passzoló Y csövet kellett beépíteni.
- A mozdony alján elhelyeztem egy ki-be kapcsoló gombot valamint a hiányzó zárfényeket is pótoltam, ezek bekötésére van előre kialakított hely a dekóderen. Külső megjelenésében is felturbóztam a mozdonyt, alapos koszoláson, patináláson esett át az egész modell.
A végeredmény 2013. augusztus 31-én debütált a Füstiben megrendezett Kertivasút találkozón, ahol hatalmas sikere lett a gépnek. Az akkumulátorral hajtott mozdony, bekapcsolt füstölővel, szerelvényekkel terhelve közel 3,5 órás üzemidőt produkált egy töltéssel, remek játékot biztosítva nekem és látványosságot, különlegességet a látogatóknak. Rengetegen csodálkoztak rá a gőzgépek között füstölő kakukktojásra, gyerekeknél pedig egyértelműen kedvencnek számított. A sok kérdés között talán a leggyakoribb az volt, hogy ebben tényleg egy kis dízelmotor van ???
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Piko alapmodell árának közel háromszorosa lett beleépítve, de a kapott élményt nézve szerintem megéri az árát.
|