Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 

 
 

SPUR 1 - Live Steam


Hosszabb időre pihenőpályára küldtem a HO-ás marTRAIN asztal összeszerelését és fejlesztését. Félreértések elkerülése végett, nem szándékozom áttérni az 1:32 méretarányra, se helyem, se pénzem nem lenne erre. Történt, hogy egy kedves régi ismerősöm vett egy Live Steam gőzöst, kis idő múlva pedig már maga építette ezeket az itthon még ritkán látható csodákat, végül szerelmese lett a SPUR 1 gőzőlgő világának.

marTRAIN SPUR 1

A szerelés és az építés önmagában is varázslatos dolog, de valljuk be, nincs annál jobb, mint amikor munkánk gyümölcsét befűthetjük és játszhatunk vele egy jót. Ez a méretarány azonban nem hogy a konyhaasztalra, de még a konyhába sem fér be, ha játszani szottyan kedvünk. Eddig főleg a Lajtán túl, hasonló érdeklődésű kollégák társaságában megrendezett klubtalálkozók alkalmával volt lehetősége alkotásait, szerzeményeit úgy igazán kipróbálni, évente 2-3 alkalommal, sok száz kilométer megtétele után. Itt jöttem én képbe, egy találkozásunk alkalmával felmerült, hogy kellene egy szép terepasztal végre ezeknek a csodajárgányoknak. Legutóbbi klubtalálkozója során - a megszokott improvizált dilikörök helyett - egy német kolléga szép terepasztalán játszhatott sok klubtársával együtt a füstölgő, gőzőlgő, sustorgó gépekkel. Ez végérvényesen meggyőzte a terepasztal előnyeiről. Kora és egészségi állapota azonban gátat szabott vágyainak, így elvállaltam az építés fizikai részét. Gondos tervezés után, készen kapott műszaki tervekkel és instrukciókkal vágtam neki a munkának, ezen kívül viszont a modulok témája, a terep kivitelezése, kialakítása rám lett bízva. Összesen 20 db modul készül, egyenként 180 cm * 63 cm méretben, a húsz modulon különböző témák: állomás, szántó, mező, földút, folyó, híd, stb... mindenből egy kicsike...Reményei szerint nyár végén már ő láthatja vendégül barátait, itt Magyarországon, s talán a találkozó nyilvános lesz és bárki meglátogathatja, megcsodálhatja a Live Steam, azaz a valógi gőz exkluzív világát.

Az első 4 modul kb.90%-os készültségben, már a gazdájánál van, még pár finomítanivaló lesz csak rajtuk. Az építtető hozzájárulásával a képeket, melyek az építés és az összeállítás során készültek, megoszthatom az érdeklődőkkel.
Kellemes nézelődést kívánok!

marTRAIN SPUR 1

2011.február 8.
Ma elkészült az 5.elem (Bruce Willis nincs benne :-))
Folyamatosan készülnek az elemek, erről és a későbbi munkákról terjedelmes kommentek nélkül csak képes beszámolók következnek.

marTRAIN

2011.március 5.
A héten újabb 2 elemmel gazdagodott a modulasztal. A búzamezőt két, szintén mezőgazdasági témájú elem követte. Eddig nem említettem, de az alapvető kérés az volt, hogy minden elem más-más témát mutassson be, valamint bizonyos szempontok szerint variálható legyen a sorrend. Ezért a kezdő- és a végpontok azonos séma alapján készülnek, azonban a belső részek témája folyamatosan változik. Sorrendben egy folyót átívelő hídnak kellett volna most készülnie, azonban a fémből készült híd tartószerkezete még nincs teljesen beépíthető állapotban, így most krumpliföldről, legelőről és szőlősorokról készült képeket tudok prezentálni. Hiányoznak az állatok, emberek és a kiegészítők is, ezek rendelés alatt vannak. Hazánkban gyakorlatilag nulla kínálat van SPUR 1-ből, külföldön is csak szűk körben, főleg megrendelésre készítenek különböző kiegészítőket ebben a méretarányban. A képek annyira frissek, hogy a szőlőkön a ragasztó sem volt még teljesen kiszáradva, de azért valamit már így is mutatnak.

marTRAIN

2011.március 31.
Az elmúlt hónapban az elemek rendületlenül készültek, csak eddig dokumentálva nem lettek. Újabb 2 elem készült el, az egyik egy virágos mező, a másik egy begazosodott kőrakás (bánya) témáját mutatja be a rendelkezésre álló szűk helyen. A fotók még nálam készültek, se figura, se vonat, se a többi elem kapcsolata nem látszik rajta, ezek így magukban annyira nem látványosak, de azért a részletek már mutatnak valamit. Egyre türelmetlenebbül várjuk, hogy az elemek egy egésszé rendeződjenek össze, és az első befűtött masina körbefusson a pályán. De ahhoz még sokat kell dolgozni...

marTRAIN

marTRAIN

2011.április 15.
Egy hét szünet (szakdolgozat írás - leadás :-(brrr) az ovál pálya második ívének első eleme is elkészült. Az elem fő motívuma egy tópart lett, nádassal, burjánzó növényzettel. Már csak egy két úszkáló kacsa és egy pecás hiányzik a képből, remélhetőleg valahol sikerül majd ebben a méretben beszerzni.

marTRAIN Spur 1

2011.április 23.
Időközben elkészült a kimaradt, folyót áthidaló híd váza. A két hídfő és az összekötő íves elemek ma a helyükre kerültek. A híd és a rajta lévő sínek festése, valamint a folyómeder később lesz csak kész.

marTRAIN

2011.május 11.
Az eddigi hierarchikus készítési sorrendet felborítva nem a tópartot követő három íves elem, hanem az ovál pálya másik egyenes oldalát adó állomás elkészítése folyik. Az ide szánt hat elemből az első három elem került a helyére. Nem kell hatalmas állomásra gondolni, mindössze négy fővágánynak és egy rakodó-kihúzó vágánynak van elegendő hely a modulokon. Az Epoche III. korszakot ábrázoló modulasztal állomása magasperonok nélkül, sínkoronáig feltöltött kavicsos peronokkal készül, a jelzők, motorok és laternák, valamint az ezeket vezérlő és mozgató digitális elemek beépítését a tulajdonos készíti el ezek után. A mai fotózás idejére pár elemet próbaképp behelyeztünk a helyére, több helyen azonban még csak a foglalatuk látszik. Közben hivatalosan is megjelent a budapesti Vasúttörténeti Park nyári programtervében a találkozó ideje. 2011. augusztus 19-21-ig a fűtőház fog helyet adni az asztalnak, eddig közel tizenöt SPUR 1 és SPUR IIm méretben modellező osztrák, német és svájci modellező jelentkezett a rendezvényre, úgy gondolom, bőven lesz hadrafogható masina.

marTRAIN SPUR 1

2011.augusztus 21.
Elérkezett végre a nagy esemény, 8 hónap munkája összeállt a Vasúttörténeti Park fűtőházában egységes egésszé. Felejthetetlen élmény volt az elmúlt hétvége, öröm volt látni a valódi gőzzel hajtott szerelvények, mozdonyok sokaságát.

Persze a 100 százalékhoz még hiányoznak épületek, jelzők, de ezek apránként pótolva lesznek a jövőben. Pénteken megérkeztek a mozdonyok, délután már néhány be is lett fűtve pár próbakörre. Szombaton és vasárnap már nagyüzemben pöfögtek a mozdonyok a látogatók legnagyobb örömére. Fárasztó és hosszas munka gyümölcséről még hosszú ódákat lehetne zengeni, szavak helyett inkább következzenek a képek:

marTRAIN SPUR 1

Készítettem pár videot is:
video 1
video 2
video 3
video 4
video 5
video 6
video 7

Utazásom a SPUR 1 világába ezzel véget ért.
Vagy mégsem ???

 
 

 

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN

marTRAIN