Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 
 
 
marTRAIN terepasztal 13.
 

2017.03.05.
Sokat töprengtem, hogy a peronok milyen tetőt kapjanak. A különböző, egyedi szélességek miatt egységes gyári tető nem igazán jöhetett számításba. Az előző asztalon lévő Faller csarnokok már nem tetszettek, méretben más csarnokok sem tűnnek ideális választásnak, valamint a felsővezeték elkészítése is kihívás csarnokon belül. Nézegettem közben Nürnbergről és Bonnról készült fotóimat is, ezek alapján úgy döntöttem, hogy magam készítem el a perontetőket sztirol lapból, beépített világítással. Ezzel a szerkezettel az állomási kereszttartókat is egyszerűen fel tudom szerelni.

A nürnbergi minta

 

Elsőként a középső tetőt készítettem el. 100 cm hosszú lesz mindegyik, így nem fognak átlógni a két asztalrész határán. 1,5 mm vastag, fehér sztirollapból kivágtam a felső tetőrészt, erre ragasztottam a 6 mm széles keresztbordákat.

Ennél a tetőnél a felsővezeték tartó oszlopok helyét is ki kellett vágnom.

 

A világítást LED szalagból készítettem, az oszlopok 9 mm vastag rézcsőből, a világító csík takarása 1,5 mm vastag víztiszta plexiből készült.

 

 

 

A világító plexicsíkot kimaszkoltam, az alapozó festést fényes, ezüstszürke szóróflakonos festékkel fújtam.

 

Száradás után az egész felületet Revell 75 színnel átfújtam, ezzel matt fedőréteg alakult ki, végül Revell 87 színnel ködöltem foltokban és a bordák mentén a felületet és az éleket is.

 

 

 

 

 

Lefúrtam a kijárati jelzőket, elkészültek a peronvégeken a korlátok, az előzőleg kimaradt vágányközöket lehomokoztam és bokrokkal zöldítettem. A vágányok mellé leragasztgattam a kiegészítőket is. A jelzők vezérlésére a régi asztalról lebontott Viessmann 5212-5210 párost használom, annyi különbséggel, hogy kiszedtem a házból a nyáklapokat, a gyári banándugós csatlakozókra ráforrasztottam a vezetékeket és sorkapcsos csatlakozókat építettem a jelző, a vezérlés és a táp vezetékeinek fogadására.

 

 

 

 

2017.04.13.
Újból átnézegettem a saját képeimet is és a neten található, német peronokról készült fényképeket, videókat. Persze voltak emlékeim sok kijelzőről, információs táblákról, padokról, szélfogókról, automatákról, de amikor neki akartam állni a peronok felöltöztetésének, hiányzott a minta, amit követni lehetett. Szabványos, fix helye szinte semminek sincs a való életben sem, sokszor olyan érzésem van a képek láttán, hogy ahol éppen egy kis helyet találtak, oda lefúrtak, befúrtak, szegecseltek gyorsan valamit.

 

A különböző kiegészítők gerincét a Faller 120240 készlete adta, ezekből alakítottam, festettem át a legtöbb kiegészítőt. A táblákat, feliratokat fotópapírra nyomtattam, és 1,5 mm-es sztirol lapra ragasztottam. A táblák éleit szürkére festettem. A lámpatestek Viessmann gyártmányok. Először került 3D nyomtatással készült elem is az asztalomra, a peronokon lévő szelektív hulladékgyűjtők ilyen technikával készültek.

 

 

 

Pár órányi kábelezés, forrasztgatás után már az éjszakai üzem is beindult.

 

 

 

Miután elkészült a második peron is, kiépítettem a felsővezeték kereszttartóit és a hosszláncokat a középső és a jobb oldali oszlopsor között, valamint a váltómező felett.

 

 

 

Tovább építettem a járda és a szélső vágány közötti kerítést és a pályaudvar melletti útszakaszt is. A jelzőlámpák a régi asztalról megmentett és újrafestett Busch lámpák. Az út szélére is "ültettem" pár fát, járművekkel és figurákkal népesítettem az utcákat.

 

Készítettem még néhány képet és egy pár perces videot az elkészült részekről.

 
 

2017.04.23.
Elkészült a harmadik peron is, már csak a szélső keskeny "S-bahn" peron vár rám, igaz, ez annyival egyszerűbb lesz, hogy nem készül tető hozzá. Megcsináltam a felsővezeték kereszttartó oszlopok másik oldalát is. Így az egész állomás drót alá került.

 

Bevallom őszintén, már kezdtem kiütéses lenni a peronoktól, az elsőt lelkesen csináltam még, a második már annyira nem volt izgalmas, a harmadik meg már szinte unalmas. Alig vártam, hogy végre valami másnak tudjak nekilátni.
Az régi asztal Kibri templomának felújítása volt a következő célom. Az épület külsejét átfestettem, így megszűnt a fényes, műanyag hatása. Összesen 4 réteg festék került rá, erősen higított világos barna, majd sötétbarna és szürke színek, száradás után az éleket és az ablakok, párkányok alatti részeket fekete színnel, szárazecseteléssel sötétítettem.

 

Megterveztem a templomkertet. Az ajtókhoz vezető járdák vonalát berajzoltam. Kölnben múltkor felfigyeltem a dóm előtti felújított tér díszkivilágítására, gondoltam, modellben sem néz ki rosszul pár spotlámpa, ami a falakat világítja meg.

 

A falak mellett lukakat fúrtam az alaplemezbe, ebbe süllyesztettem bele ledeket, melyek kicsit megdöntve ragasztóval rögzítettem. A lámpaburákat használt gyógyszeres buborékokból vágtam ki.

 

A gyalogos utak szélén Faller járdaszegélyeket ragasztottam le és fehérre festettem. A főbejárat előtti utat Brawa lapokból vágtam.

 

A járda sima homokból készült, a zöld részre rövid, 3 mm-es sztatikus füvet használtam.

 

 

Száradás után alulról csavarral rögzítettem az épületet, majd rázártam az épület falára a homokos aljzattal. Leragasztottam a bokrokat, helyére kerültek a fák, egy-két figura és kész a templomkert.

 
 

2017.05.26.
Tovább fogyasztottam a régi asztalról lebontott épületeket, az állomásépülettel közvetlenül szemben álló Faller házsor volt a következő renoválás "áldozata". Az épület új festést és belső világítást kapott, most már csak egyes ablakok lettek ledekkel bevilágítva, az árnyékolást a Viessmann 6005-ös kockáival oldottam meg. A járdát 1,5 mm-es sztirol lapból vágtam, a járdaszegélyek a Faller 180537 készletből származnak.

 

Faller aszfalt színnel festettem, a szegélyköveket száradás után Revell 75 színnel áthúztam. Füvesítettem és bokrosítottam a peronnal szomszédos területet, a kandelábereket ledesítettem és lefúrtam. Az épület felhelyezése előtt az egészet ködöltem légecsettel, Revell 87 színnel.

 

 

Ezzel párhuzamosan benépesítettem a 7.vágány peronját is.

 

 

Végül az épület is a helyére került.

 
Közben kedvet kaptam egy kis éjszakai videózáshoz, most először próbáltam képet a zenéhez igazítani. Egy kis "sztorit" is tettem bele, sötétből a világosba sodródnak a zenével az események, aztán felpörögnek, majd szépen nyugovóra térnek.
 
 

A következő blokk szintén régi darab, ez is csak tuningolva lett. A blokkok között kis zsákutcákat készítettem. Igyekeztem egy-egy hétköznapi jelenetet feleleveníteni németországi kirándulásaimból. Az egyik ilyen a pályaudvar környékén sört és bort vedelő, kutyával az oldalukon cigit kunyeráló "csöves" fazonok, többnyire bandába verődve, valamint az ezeket rendszeresen igazoltató rendőrök.

 

 

 

 

 

A régi parkolóház már nem úszta meg a cserét, rendeltem egy újat a Vollmertől, mert a régit pedánsan összeragasztottam. Így azt levittem Keszthelyre, az új pedig alapjaiból fel lett építve, miközben teljes átfestést és világítást kapott.

 

 

 

 

 

 

Itt is készült zsákutca, peronra vezető lépcsősorral. A lépcső mellé egy DHL Packstation került, az utcán pedig a kukások kapták a főszerepet.

 

 

Megtelt a szélső peron is élettel.

 

Csapó Pisti segítségével készült a két házsor festése, de nem csak ez viseli a kéznyomát, hanem a zajvédő fal mögötti terület is. Itt közben egy egész hangulatos weekend város épült fel, ahol minden négyzetcentiméteren van valami izgalmas részlet.

 
Kedvet kaptam megint egy újabb video készítéséhez, főleg a már meglévő fényképeket használtam fel, valamint maradt még az utolsó éjszakai video anyagból pár, ami kimaradt az előző filmből.:
 
 

2017.06.24.
A terepasztal állomás felöli oldalán nem maradt más hátra, csak az állomás épületének elhelyezése és a körülötte lévő tér megépítése. A régi asztalon az állomással szemben állt egy villamos végállomás és azok az épületek, amik itt az új asztalon már el lettek helyezve a sínek mellett. A villamos téma is máshol jelenik már meg (itt képzeletben már a tér alatt halad), beindult hát a fantáziám, hogy mivel töltsem meg a rendelkezésre álló helyet. Az állomás melletti környezet nagyjából mindenhol ugyanazokból az elemekből áll: taxik, tömegközlekedés, parkolók, gyorséttermek és hömpölygő tömeg.

 

Az épületet egy kicsit átdolgoztam, új, ledes világítást kapott, átfestettem és koszoltam a falakat és a tetőt is. A középső csarnokot is felturbóztam, modernizáltam a belső teret. A bal oldali szabad területre képzeltem el a taxik várakozóját, az állomás előtti nagy területre pedig egy szép nagy buszállomást, konkrétan ezt:

 

A Kibri viszont csak őszre ígéri a megjelenést, így teljesen befejezni nem tudom még ezt a részt, a méretei viszont már rendelkezésre állnak, így a tervezéskor már tudtam számolni vele.
Az épület körüli járdát sztirol lapból vágtam ki, ragasztás után "aszfaltoztam".

 

 

Bekötöttem a világítást, nem akartam, hogy minden ablak világítson, így néhányat belülről fekete szigetelő szalaggal kitakartam.

 

 

 

Az aszfaltot itt is Revell 87 színnel, szórópisztollyal "ködöltem".

 

A kedvenc részem a terep felöltöztetése, úgy szoktam mondani: Megtöltöm élettel. Különböző jelenetek, figurák, autók, növények, sok kiegészítő, kukák, telefonfülke, virágláda, táblák, stb. Mielőtt nekiállok, képeket szoktam keresni a saját archívumomban vagy a neten a valóságból, keresem az apró részleteket, amiket kicsiben is meg tudok valósítani.

 
 
<<< 12.fejezet
 
14.fejezet >>>