Header image  
vasút és modellezés  
line decor
  
line decor
 

  Minden jog fenntartva -
Martisz Gábor
marTrain

   
   
 
 
 
marTRAIN terepasztal 14.

2017.07.27.
Szeretek az általam épített asztalokon minél több témát megjeleníteni. Ha elég hely áll rendelkezésre, akkor igyekszem mindenből egy kicsit becsempészni a látvány kedvéért. Az U alakú asztalom jobb szekciója egy kis terület kivételével már elkészült, itt a fő hangsúlyt a nagy fejpályaudvar és az azt körülvevő óvárosi környezet uralja. Ahogy távolodok ettől, más témákat keresgettem. A vasút itt is a terület felét uralja, azonban itt nincsenek állomások, megállók, az U alak hátsó részén inkább csak átrobognak a szerelvények egymás mellett, alatt és felett. Az U alak bal oldalának nagy részét majd "csak" újra kell építeni, ide a Bettinaland vidámpark fog visszakerülni, előtte és mögötte természetesen sínek és vonatok, ugyanúgy, ahogy a régi asztalon volt. A most soron következő rész viszont új témák megjelenítését is lehetővé teszi. Sok lehetőséget, ötletet átgondoltam, nézegettem a fotóimat, végül úgy döntöttem, hogy ha már végül is itt a főpályaudvarról kivezető vasútvonalak cikáznak, körülöttük is teremtek egy kis külvárosi hangulatot, egy kis lakóteleppel, bevásárlóközponttal, McDonald's-al, autópályával.

Volt még egy kis terület a vontatási telep bal oldalán, az asztal széle és a kanyarodó emelkedő között, elég szabálytalan forma, de pont elég volt egy Einkaufzentrum megalkotásához.

Elkészítettem az útszegélyeket és a járdákat (Faller).

Festettem, koszoltam, elkészítettem az útburkolati jeleket és a közvilágítást. Összeraktam az épületet is (Vollmer), külön belső berendezést (Faller) és világítást is építettem be.

Végül helyére kerültek a figurák és járművek is. A szokásos fásítást követően, akciókkal és leárazásokkal megnyitotta kapuit a marTRAIN asztal első LIDL áruháza.






Készül az elmaradhatatlan körforgalom is. Igen, igen, az ott CarSystem vezetőszál.

A hátsó asztalelem keszekusza vágányzatának környezete szép kihívás volt, van itt minden, egymás alatt-fölött bujkáló sínek, híd, fonódás.

Kivágtam a két hátsó szint közötti rés bordázatát, valamint a hátsó alagútportált is. A már korábban bemutatott módon borítottam, gipszeltem, homokoztam és festettem.

 

Az előtérben lévő 2 vágányos rámpa elkészítése előtt körülnéztem a neten, hogy is néz ki egy ilyen pontosan a valóságban. Különböző megoldásokkal találkoztam, a legjobban talán ez a három kép fogott meg:

 

Különösen a középső képen lévő íves lezárás tetszett meg, ezek alapján nekiálltam kifaragni a magam kis rámpafalát. Rétegelt lemezből vágtam az oldalfalak tartószerkezetét. Ebben bevágtam két téglalap formájú lukat, amik hátsó részére 1-1 ledcsíkot ragasztottam.

A külső borítást 1,5 mm-es sztirol lapból vágtam.

Száradás után Faller beton színnel alapoztam a felületeket, majd higított sötétszürke vízfestékkel átmostam, végül légecsettel homokbarna színnel ködöltem a felületet. A lámpaburák Brawa üveglapokból lettek vágva. A száradási időkben lehomokoztam a még üres felületeteket.

Ideje volt a hidat is rendbe tenni és kipótolni a még hiányzó ágyazatot a híd két oldalán. Ismét keresgéltem képek után, végül ehhez hasonló megoldás született, azzal a különbséggel, hogy a fedés nem hosszúkás profilokból, hanem perforált lemez utánzatból készült.

A VMC-nél találtam Plastruct nevű lapokat ilyen mintával, abból vágtam csíkokat és leragasztottam a talpfákhoz.

Miután minden elkészült és megszáradt, lefújtam az új részeket is.

Száradás után füvesítettem és elkészítettem a növényzetet.

 

A külső oldalra zajvédő fal épült (Faller), megépítettem a felsővezetéket, helyére került az összes jelző és kiegészítő.

Kattintson a képre!

Pisti kitömte az utolsó kis részt is a sarokban, így az a terület is teljesen elkészült, egy csinos kis játszótér épült a Kleingartenanlage mellé.

Kattintson a képre!

2017.11.29.
Eltelt 4 hónap a legutóbbi bejegyzés óta, ilyenkor biztos az az első gondolat mindenki fejében, hogy nem tudtam foglalkozni az asztal építésével, pedig az igazság pont ennek az ellenkezője, annyira bele kellett húznom, hogy a weblap frissítésére nem volt időm. Vészesen közeledett a november eleje, amikor megnyitotta kapuit a IV.Gödöllői Vasútmodell kiállítás, én pedig ígéretet tettem a szervezőknek, hogy az asztal addigra elkészül, és ott leszek kiállítóként. Nos, az asztal nem készült el teljesen, de talán szégyenben nem maradtam, volt bőven látnivaló így is, igyekeztem minden szegletet legalább lealapozni és vállalható szintre hozni. Nem szerettem volna úgy kiállítani, hogy a csupasz alaplapon lefektetett sín látványát tárjam bárki elé. Sajnálom, ha ezzel megbántok bárkit is, nálam ez az igénytelenség netovábbja, de sajnos állandó résztvevője bármelyik hazai kiállításnak. Minden alkalommal felmerül bennem a kérdés, hogy miért nem lehet legalább lefesteni vagy alapszinten lehomokozni, füvezni azt a pár négyzetmétert, ha már valaki kiállítja a "művét"? Sok gondolat kering még a fejemben magával a kiállítással, főképp a látogatókkal kapcsolatban, egyszer, ha megérik bennem a dolog, talán le is írom, de most inkább folytatnám ott, ahol július végén abbahagytam.

 

Tervezgetések, mérések, számolások után elkezdtem alapozni a rámpa előtti területet. A Lidl már elkészült, a körforgalom ötlete is megszületett, a sort egy McDonald's-al és lakótelepi házakkal folytattam. Berajzoltam az épületek, utak, parkolók helyét, megterveztem a "városképet".

Leragasztottam a járdaszegélyeket és a járdalapokat, bemartam a CarSystem vezetőszálát. Legipszeltem, csiszoltam és festettem az utakat és a járdákat.

A járdaszegélyeket szürkére festettem, felfestettem az útburkolati jeleket, lehomokoztam a leendő zöld területeket. Légecsettel a szokásos módon ködöltem az utakat.

Elkészítettem a növényzetet, autókat, figurákat és egyéb kiegészítőket. A Meki szabadtéri részén a játszótér is kidolgozásra került, melynek alapja Csapó Pisti által átalakított Roco VT98 mellékkocsi.

 

Felépült az első panelház is.
Faller 130803

A következő elemen a vágányok 90 fokot fordulnak, a legkisebb ív Roco R4, de még ez is illúziót romboló, szűk ív, főleg a modern, hosszú kocsikból álló szerelvényeket nézve. Ezt a részt a kezdetektől fogva úgy gondoltam, hogy el kell takarni, befedni, láthatatlanná tenni. Csak az ötlet hiányzott, hogy mivel. Nyáron, vonatozás közben jött az ötlet: egy keresztben, emelt szinten futó autópálya részlet.

A sínek melletti, fedett terület a CarSystemes kör visszafordító hurkának is elegendő helyet biztosított. Az autópálya mellé egy kamionos pihenőt terveztem, ennek az alaplemezét kivágtam a keretből, hogy később is kiemelhető legyen és hozzá lehessen férni a rejtett részekhez, ha takarítani kell vagy valami üzemzavar lép fel.

Közben a hátsó részen futó 2 vágányos vonal töltés oldalát és a rámpa hiányzó oldalát is lealapoztam.

Sztirol lapból készítettem az alagútfalakat, ezeket karcoltam, festettem, koszoltam. Kiépítettem a felsővezetéket is, letisztítottam és ellenőriztem a síneket, majd ezután rögzítettem véglegesen a felső alaplemezeket.

Az alagútportálok elkészítéséhez rétegelt lemezt, sztirol lapot és Auhagen 48577 fedőkövet használtam. A hézagok 2 cm és 5 cm vastag XPS lapokból alapját faragtam ki, erre kapcsoztam a gipszkarton szalagot. Gipszeltem, homokoztam, festettem, több rétegben füveztem a zöld területeket.

Az autópálya zajvédő fala a Kibri 38623-as készletéből lett kialakítva. Az útburkolati jelek: Heki 6560. A táblákat neten talált képekből szerkesztettem, a tartóoszlopokat sztirol profilokból ragasztottam és festettem.

A növényzetet a már megszokott anyagokból és módszerekkel készítettem. Az autópálya és a kamionparkoló közötti árokba Woodland művizet öntöttem. Helyére kerültek a panelházak, figurák, járművek, kiegészítők, életre kelt a lakótelep.

Kattintson a képre!

<<< 13.fejezet
15.fejezet >>>